onsdag 17 juni 2009

Dag ett.

Efter frukost (Och vilken frukost! Oh. My. God.) blev vi hämtade av de svarta bilarna och skjutsade till festivalpalatset där juryarbetet ska pågå under fem hektiska dagar.



Vi började dagen med en foto- och filmsession för bland annat juryfilmen till awardceremonin. Jag presenterade mig lite planlöst för några andra jurymedlemmar. Vissa hade jag redan hejat på igår, andra pratade jag med för första gången. De flesta namnen har jag redan glömt. Men det kommer. Vi har bara precis börjat.




Efter plåtningen hälsade Terry Savage (chairman of Cannes Lions) oss välkomna, med hyllningar och tack, men också med förmaningar om att hålla ögonen öppna efter fusk eller uppenbara fejkkampanjer. Och sedan var det Directjuryns ordförande, eller president som det så fint heter, att snacka om har han ser på vårt arbete den här veckan.

Efter Davids inledningstankar var det dags att börja jobba. Vi delades in i sex mindre grupper och tilldelades var sina kategorier. Allt som allt hade vi ungefär nittio bidrag per grupp att gå igenom och sätta betyg på idag. Det kanske inte låter så mycket, men tro mig, det är det.

Jag ska berätta mer i detalj om hur röstningen gör till, det lovar jag. Men nu går mina ögon i kors, så det får bli i morgon. Okej?

Inga kommentarer: