måndag 8 juni 2009

Hur blir man jurymedlem?

Fråga inte mig, höll jag på att skriva. Jag tycker det känns helt surrealistiskt att jag om en dryg vecka sitter instängd i festivalpalatset i Cannes tillsammans med reklammänniskor ifrån hela världen för att bedöma vilka kampanjer som var de bästa som gjordes under det gångna året.

Men jag ska beskriva ugnefär hur det gick till.

Redan i november 2008 bad man mig från Reklamförbundet att sätta ihop en CV. På engelska. De hade tänkt föreslå mig till juryn i antingen Cannes Lions eller Dubai Lynx. Det är samma organisation som arrangerar de båda tävlingarna. De håller för övrigt även i Eurobest. Mig? Herregud.

Med darriga fingrar knåpade jag ihop min CV och fick iväg den. Sedan var det tyst. Länge var det tyst. Reklamförbundet föreslår tre olika kandidater på varje juryplats till organisationen som arrangerar tävlingarna, om jag förstått allt rätt. Sedan väljer organisationen den de tycker passar bäst, av den ena eller andra orsaken. Tiden gick och jag blev allt mer säker på att man valt någon annan, men kände mig ändå stolt för att ha fått frågan. En annan gång, Gunnar. En annan gång. När jag sedan läste i branchpress vilka som skulle åka till Dubai som svenska representanter förstod jag att det var klart och glömde liksom bort hela grejen.

Den tolfte februari var jag hemma med min son som hade influensa. Min MacBook stod uppslagen på köksbänken medan jag kokade makaroner till sjuklingen och hans lillebror, och jag hörde det bekanta ljudet för inkommande mail.

Det var från Pia Grahn Brikell dåvarande VD för Sveriges Reklamförbund och rubriken var "Cannes Lions 2009". Pia skrev och berättade att den internationella organisationen valt mig och bad mig mejla till dem och bekräfta att jag accepterar platsen.

Det gjorde jag.

2 kommentarer:

intellecta sa...

Det förstår jag. Det hade jag också gjort! Ha det fantastiskt :-)

Gunnar sa...

Jag ska jobba på det