torsdag 18 juni 2009

Röstningen dag för dag.

Jag ska försöka förklara hur själva röstningsförfarandet går till.

Vi är trettio personer i Directjuryn. De första tre dagarna – dvs igår, idag och imorgon – delas vi upp i sex små grupper och varje grupp bedömer ett antal subkategorier var. Röstningen sker individuellt, men diskussioner och frågor inom grupperna duggar tätt. Sammansättningen av grupperna ändras varje dag, för dynamikens skull.



På varje bidrag ska man ge betyg på fyra olika delar – kreativitet, strategi, utförande och resultat – med en siffra mellan ett och nio på var och en av delarna. För att förenkla tankearbetet något kan man dela upp det i tre kluster. 1-3 poäng = har inte på shortlist att göra. 4-6 poäng = kanske platsar på shortlist. 7-9 poäng = definitivt shortlist och kanske ett lejon av någon valör.

Sådär håller vi på. Bidrag för bidrag. Läser strategier, bakgrund, lösningar och resultat i en pärm och tittar på presentationboards. Vi klämmer, vänder vrider och luktar på saker, öppnar lådor, klickar på länkar och tittar på presentationsfilmer. Ibland måste vi hjälpas åt för att överhuvudtaget förstå kampanjen, någon enstaka gång träffar budskapet oss rakt och stenhårt som en knytnäve i solarplexus. Det finns inget skönare sätt att tappa andan på.


Röstandet gör man med hjälp av en Ipaq som är upploggad mot en central dator.

På lördag är alla bidrag genomgångna och bedömda av någon jurygrupp. Det finns då en lista med alla bidrag betygsatta i fallande skala, och man drar då ett streck någonstans vid tolv procent av bidragen. De som är ovanför tolvprocentstrecket går vidare till nästa fas och de som är under har i princip gjort sitt i tävlingen.

Vid det här laget är de små grupperna upplösta och vi är alla samlade som en enda stor jury. Nu nollställs alla poäng, precis som i melodifestivalen, och vi får rösta igen. Vissa jobb kommer jag att ha bedömt tidigare i mina subgrupper, men många ser jag nu för första gången. Röstningsproceduren är densamma som de första tre dagarna. Varje jurymedlem har i det här läget en möjlighet att lyfta in något på listan som man tycker borde vara där men av någon anledning hamnat utanför. Men för att den ska komma med krävs att minst två tredjedelar av juryn håller med.

När lördagen lider mot sitt slut har vi en färdig shortlist.


David Sable, president of Direct Lions jury.

På söndag börjar diskussionerna kring vilka bidrag som ska få lejon. Man utgår såklart ifrån poängen bidraget fick på lördagen, men de som inte är solklara diskuteras. Och här brukar det bli ganska heta diskussioner enligt de som varit med tidigare. Även i detta läget krävs två tredjedelars majoritet.

När söndagen är slut vet vi vilka som ska få ta emot brons-, silver-, guldlejon och grand prix på galas dagen efter. Vågar man hoppas på några svenska bidrag tro?

Här har Cannes Lions förresten lagt upp lite bilder.

2 kommentarer:

The Girls Of Florida sa...

Du måste ju få se sjukt mycket bra (och sämre) reklam att du nästan mår illa?

Hoppas du hinner njuta lite också mitt bland allt jobb.

Abbes pappa sa...

Jadå, jag njuter under tiden. Men det är mycket skit. Och några riktiga höjdare emellanåt.